Support nodig?

085 486 76 88

Check voor storingen!

FAQ

We helpen u graag!

Hier vindt u een overzicht van de meest gestelde vragen over onze projecten. Zit uw vraag er niet tussen, neem dan gerust contact met ons op.

Bekijk hier veel gestelde vragen.

Met behulp van een aantal speedtests kunt u de down- en upload snelheid van uw verbinding meten.
Speedtests geven echter nooit identieke waardes af. Een speedtest is afhankelijk van diverse factoren. Factoren die invloed hebben op de uitkomst van de speedtest.

Hoe test ik het beste?
Om een zo’n accuraat mogelijk meetresultaat te krijgen, is het belangrijk dat u erop let dat u geen andere programma’s heeft draaien die gebruik maken van uw internetverbinding, ook niet op de achtergrond, zonder dat u dat weet zoals programma’s die automatisch opgestart worden en op de achtergrond actief zijn. Geen smartphones die via WiFi gebruik maken van uw verbinding. Of geen gameconsoles die toevallig aanstaan. Rechtstreeks testen op de glasvezelaansluiting, met kabel geeft het meest reëel resultaat.

Welke factoren zijn van invloed op de snelheid van mijn verbinding?
De kwaliteit van de door u gebruikte hardware en bekabeling, de gebruikte programmatuur en de snelheid van uw computer zijn medebepalend voor het resultaat. Ook nieuwe apparatuur kan vaak tot een bepaalde grens data verwerken. Routers hebben een maximale doorvoersnelheid. Met accelerators wordt een verbetering bereikt. Er zijn weinig of eigenlijk geen betaalbare routers die een 1gbps aansluiting kunnen meten. Processors en netwerkkaarten zijn vaak ook beperkt in hun snelheid.

Verschil tussen bits en bytes
Niet alle speedtests zullen hun resultaten in dezelfde eenheid tonen, er is een wezenlijk verschil tussen bits (b) en bytes (B). Ook internet aanbieders gebruiken verschillende aanduidingen bij hun producten. Met onderstaande tabel kunt u de uitkomst omrekenen tussen beide eenheden.
bits = bytes (veelvoud van)
8 bit (b) = 1 byte (B)
8 kilobit (Kb) = 1 kilobyte (KB) (1024 bytes)
8 megabit (Mb) = 1 megabyte (MB) (1024 kilobytes)

Uitvoeren van de speedtest
U kunt kiezen tussen speedtest applicaties van onafhankelijke aanbieders.

Snelheid verbeteren
Om het hoogst haalbare uit uw verbinding te halen zijn er enkele stappen die u kunt proberen om uw netwerk snelheid te optimaliseren.

1. Goede bekabeling
Zorg voor goede deugdelijke bekabeling tussen al uw apparatuur, bij voorkeur bekabeling welke een extra afgeschermde laag bevat (shielded) waardoor magnetische velden van buitenaf geen verstoringen kunnen veroorzaken op het signaal in de kabels. Bijvoorbeeld POF (Polymeer Optical Fiber) of Cat6 Shielded UTP netwerk kabel met het KabelKeur keurmerk. Houdt de lengte van de kabels zo kort mogelijk en let er op dat deze niet langs voedingsbronnen lopen, zoals stekkerdozen en opladers of adapters. De meeste kabels zijn gevoelig voor breuken, leg ze niet te strak of in te krappe bochten, een beschadigde kabel kan voor een trage of haperende verbinding zorgen.

2. Betrouwbare apparatuur
De beste snelheden haalt u door goede apparatuur te gebruiken. Zeker bij de steeds hoger liggende snelheden van internetverbindingen zoals glasvezelaansluitingen (Fiber) is het belangrijk dat uw apparatuur van de volle snelheid gebruik kan maken. Bij voorkeur gebruikt u een gigabit netwerkkaart in uw computer, welke met een goede netwerkkabel direct verbonden is met de glasvezel switch/modem. Het gebruik van draadloze verbindingen, of het plaatsen van routers tussen het modem en uw computer kan de snelheid drastisch verminderen.

3. Alternatieve browsers
De meest gebruikte browser voor het surfen op het wereld wijde web is nog steeds Microsoft Internet Explorer, maar deze is nooit ontwikkeld op een snelle werking. Het gebruik van een andere browser kan uw beleving van een zeer groot aantal websites aanzienlijk verbeteren. Een selectie van een aantal populaire alternatieve browsers vind u hieronder:
Google Chrome
Mozilla Firefox
Opera browser

4. Achtergrond applicaties
Veel downloadapplicaties blijven op de achtergrond actief en kunnen uw internetverbinding onnodig bezet houden waardoor deze zeer traag lijkt. Het volledig uitschakelen van deze applicaties zoals peer-to-peer programma’s als LimeWire of Emule en bit-torrent clients is sterk aan te bevelen. Ook een goede anti-virusscanner die tevens ongewenste programmatuur zoals adware kan verwijderen behoort op elke computer te staan. Niet alles op het internet wat leuk en gratis is is te vertrouwen, vaak komen deze vergezeld met ongewenste bijwerkingen zoals computer virussen of advertentie programma’s (adware). Dit soort ongewenste zaken kunnen ongemerkt op de achtergrond voor een zware belasting van de computer en de internetverbinding zorgen. De anti virusscanner zorgt zelf ook voor vertraging. Schakel WiFi uit zodat geen enkel apparaat via WiFi gebruik maakt van de aansluiting.

5. Configuratiefouten vinden en herstellen
Verkeerde netwerkinstellingen kunnen voor een vertraging zorgen bij het surfen op het web. Via diverse analyse tools is te achterhalen of er met de huidige instellingen betrouwbare verbindingen gemaakt kunnen worden.

Het resultaat van een speedtest wordt bepaald door de zwakste schakel.

Bij een open glasvezelnetwerk bent u vrij in het kiezen van de door u gewenste diensten en de providers. Ook kunt u makkelijk overstappen naar een andere provider, met behoud van uw glasvezelinfrastructuur.

U kunt uw glasvezelverbinding gemakkelijk upgraden binnen de looptijd van het bestaande contract. Neem hiervoor contact met ons op , wij kunnen dan eveneens nagaan of het technisch mogelijk is om de upgrade daadwerkelijk uit te voeren op uw huidige glasvezel access.

Wanneer de bandbreedte wordt gewijzigd kan dat consequenties hebben voor de keuze van de router.

Het is geen automatisme dat het contract van uw DSL verbinding wordt stopgezet nadat uw glasvezelverbinding is opgeleverd. U bent zelf verantwoordelijk voor het opzeggen van contracten van verbindingen, die u eventueel niet meer gebruikt of wil gaan gebruiken. FiberNow kan u hier desgewenst bij assisteren.

Het is aan te raden om lopende contracten pas op te zeggen na oplevering van uw nieuwe glasvezel verbinding en nadat u alles grondig heeft getest. Als blijkt dat zaken zoals het ophalen van e-mail en een juiste werking van uw VPN verbindingen allemaal correct functioneren kunt u met een gerust hart het contract van de oude verbinding opzeggen.

U kunt meerdere IP nummers nodig hebben wanneer u uw interne diensten/processen geheel van elkaar wilt scheiden en beveiligen. Of wanneer u verschillende bedrijfsonderdelen, business-units of afdelingen geheel van elkaar wilt scheiden, zodat er veilige omgevingen ontstaan. Bij uw abonnement zit 1 IP adres inbegrepen.

FiberNow fungeert als contactpersoon richting de leverancier van het glasvezelnetwerk.

Overboeking is een technische term die vooral gebruikt wordt om de kwaliteit en snelheid van internetaansluitingen te definiëren. Overboeking betekent dat de capaciteit van een internetverbinding gedeeld wordt met verscheidene gebruikers, en dat de maximumcapaciteit van die verbinding niet gegarandeerd is. De mate van overboeking wordt bepaald door de overboekingsfactor. De overboekingsfactor is de (maximum) snelheid van een verbinding zoals die aan een gebruiker beloofd is, gedeeld door het maximumaantal gebruikers van die verbinding.

Voorbeeld: een consument heeft een internetaansluiting met 100 Mbit/s downloadsnelheid. Diezelfde verbinding wordt ook gebruikt door 119 andere consumenten die in dezelfde straat of wijk wonen en deze verbinding met elkaar delen. De overboekingsfactor is in dit geval 120. Als alle 120 consumenten tegelijkertijd data ophalen van het internet dan zou de downloadsnelheid per gebruiker kunnen dalen naar 100/120 = 0,83 Mbit/s. Internetaanbieders gaan ervan uit dat die 120 consumenten (bijna) nooit tegelijkertijd data ophalen of versturen, waardoor de gebruikers meestal een hogere snelheid ervaren dan het opgedeelde minimum (0,83 Mbit/s in dit voorbeeld).

In de praktijk wordt voor consumenten-glasvezelverbindingen een overboekingsfactor tussen de 80 en 120 toegepast, afhankelijk van de kwaliteit van de internetaanbieder. De standaardoverboeking van het glasvezelnetwerk wat aangelegd wordt is 1:10 (1:1 is ook leverbaar). Voor verzamelgebouwen ligt de overboeking op maximaal 1:25. Sowieso is de capaciteit van het kanaal doorgaans tenminste een factor 2 hoger dan de hoogste verkochte snelheid.

Overboeking kan plaatsvinden in verschillende delen van het netwerk van de internetaanbieder. Bij kabelinternet vindt overboeking plaats op de kabel van consument naar de wijkcentrale (het eerste stukje van de verbinding vanaf consument naar internet). Bij xDSL is het eerste stukje (de telefoonlijn) juist niet overboekt, maar de verbinding vanaf de telefooncentrale weer wel. Bij glasvezel is de backbone van de provider de beperkende factor, deze is relatief gemakkelijk op te schalen en daarom zijn er tot op heden nog geen snelheidsproblemen op glasvezelverbindingen.

De kosten van een inpandige aansluiting zullen per pand, per aansluiting en per verbinding verschillen. In ieder geval dient er een geschikte modem/router geleverd te worden, dient de bekabeling op de juiste plaats gebracht te worden en zal er waar nodig in het interne netwerk nog aanpassingen gedaan moeten worden.

Omdat iedere situatie anders is zal uw systeembeheerder hier een inventarisatie van moeten maken. FiberNow kan u hier uiteraard ook bij helpen.

De aansluiting wordt afgemonteerd bij het IS/RA punt. Er zijn uitzonderingen waarbij bijvoorbeeld de aansluiting in de woonkamer, of elders nabij de buitenmuur wordt afgemonteerd. In principe houden we de bestaande aansluitingsplek aan als aansluitpunt voor de glasvezelaansluiting.

Wanneer u klant bent bij FiberNow, wordt er op uw aansluiting een glasvezelmodem geplaatst en wordt uw abonnement geactiveerd . Indien u geen klant bent of wordt bij FiberNow, wordt de glasvezelaansluiting standaard afgedekt met een modern vormgegeven kunststof houder.

U krijgt een eigen aansluiting tot in uw pand. U deelt deze dus niet met anderen. De aansluiting wordt afgemonteerd op een bijbehorende Network Termination Unit (NTU). Op deze NTU kunnen de door u geselecteerde providers op het netwerk hun diensten aanbieden. Iedere dienst wordt op een afzonderlijke poort van de NTU afgeleverd.

Indien u gebruik gaat maken van een glasvezel aansluiting is het van belang om te inventariseren wat u wilt aansluiten (computer, laptop, game console, TV, printer en dergelijke) en hoe u dat van plan bent te gaan doen. De beste resultaten zijn te behalen via bekabeling (POF of UTP Cat 6). Via WiFi bent u altijd afhankelijk van het bereik van de Access Point (WAP), de kwaliteit van het signaal, het aantal aangemelde devices (apparaten, waaronder ook smartphones) en onzichtbare verstoringen van het signaal. Heeft u vragen? Neem dan contact met ons op, wij helpen u verder.

Indien u nog geen gebruik maakt van glasvezel, dan heeft u een nieuwe router nodig die geschikt is voor de snelle nieuwe aansluiting. U kunt zelf een router kiezen en aanschaffen of u bestelt de router bij FiberNow indien u alleen gebruik gaat maken van internet. De FiberNow router is noodzakelijk indien u gebruik gaat maken van FiberNow bellen, TViP of beiden. Heeft u vragen? Neem dan contact met ons op, wij helpen u verder.

Uw hoeft geen nieuwe TV aan te schaffen. TViP zenders worden opgehaald door een SetTopBox (STB). De STB wordt via een UTP kabel aangesloten op uw router. Uw TV sluit u met behulp van een HDMI kabel aan op de STB. Is uw TV wat ouder en beschikt uw TV niet over een HDMI aansluiting? Dan zijn er hulpmiddelen die een Scart aansluiting omzetten naar HDMI. Met alle hulpmiddelen die u plaatst, is een storingskans groter. U kunt overwegen om een nieuwe TV aan te schaffen.

 

Indien u beschikt over een Smart-TV dan is de kans groot dat u gebruik kunt maken van de TViP App zonder tussenkomst van een STB. Let op! Niet alle Smart TV’s zijn compatible met de App. De TViP App werkt ook perfect met Google Chromecast.

Controleer of de STB op de juiste poort van de glasvezelrouter is aangesloten. Volg de instructie uit de desbetreffende handleiding. Indien u niet de juiste poort gebruikt, kan er geen verbinding met het TViP platform gemaakt worden. Zenders kunnen niet worden opgehaald.

085 486 76 86
info@fibernow.nl

Maerlandtweg 2, 2921 LC, Krimpen aan den IJssel

Meldingen

Actueel - Sonja

Storingen

Geen storingen op ons netwerk.

Onderhoud - Sonja

Onderhoudsmomenten

Geen onderhoud gepland.

FiberNow 2021, alle rechten voorbehouden